23948sdkhjf

Salget af veganer-mad er steget overraskende meget i Lidl

Stigningen er kommet på bare ét år.

På bare et år er salget af veganske og vegetariske produkter i Lidl steget med 19,7 procent, fortæller kæden i en pressemeddelelse - og det er ifølge Dansk Vegetarisk Forening en markant stigning:

- Der er ingen tvivl om, at den overordnede tendens med mere plantebaserede madvaner hos danskerne fortsætter, hvilket også afspejles i salget hos dagligvarekæderne. Det er en flot stigning hos Lidl, siger Rune-Christoffer Dragsdahl, Generalsekretær, Dansk Vegetarisk Forening. 

I Lidl har man især kunnet måle den øgede interesse på dagligvarekædens salg af veganske plantedrikke, men også andre produktgrupper som eksempelvis veganske is fra Gelatelli sælger mere. 

Stigningen kommer bag på Lidl
Ifølge Lidls indkøbsdirektør, Rasmus Pape, kan den markante stigning tilskrives en øget efterspørgsel blandt kædens kunder, men han fortæller samtidig, at der også har været et større fokus på produktgrupperne i kædens butikker og markedsføring:

- Vi har de seneste år fulgt en bevidst strategi, hvor vi har profileret de grønne alternativer i vores butikker. Det har vi gjort ved at øge produktsortimentet og udviklet en oplysningspjece i samarbejde med Dansk Vegetarisk Forening, som har til formål at fremme kendskab og viden om plantebaserede fødevarer og oplyse om de alternativer, der findes til en mere traditionel kost, siger han.

- Så vi havde forventet en stigning i salget, men at den skulle være på næsten 20 procent på bare ét år, kommer bag på os, fortæller indkøbsdirektør i Lidl, Rasmus Pape, og fortsætter:

- Vi er naturligvis meget glade for udviklingen, da det også indikerer, at vores kunder tænker i nogle bevidste valg i forhold til grønne alternativer, som kommer klimaet til gode.

I begyndelsen af 2018 indgik Lidl og Dansk Vegetarisk Forening et samarbejde for at fremme udviklingen af vegetariske og veganske produkter.

Dansk Vegetarisk Forening har blandt andet givet feedback og input til sortimentet i Lidls egen plantebaserede produktserie, Vemondo, hvor den øgede efterspørgsel især kan mærkes:

- Frugt og grønt har altid været et stort fokusområde for os. Men der er alligevel et - stykke fra frugt og grønt til eksempelvis kødalternativer, som Vemondo-serien i høj grad tilbyder. Dem ser det nu ud til, der for alvor er kommet skub i, så det er helt klart noget, vi vil udvikle videre på, siger Rasmus Pape.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.114